torsdag den 26. april 2007

POLITIET GRINET UD AF TORSDAGSDEMO


Torsdagsdemoen i dag fik en rigtig sjov slutning.

Vi var på tur rundt i området og se på gamle bz’atte huse og høre lidt om dem og få historier fra folk, der selv havde været med i husene. Vi var både ved Det Blå Hus på Åboulevarden, Det Lyserøde Hus på Rantzausgade, Allotria ved Korsgade, Bazooka og Byggeren ved Stengade, i Ryesgade, og så endte vi ved Jagtvej 69.

Noget gennemgående var, at de steder, hvor bz’atte, aktive huse var blevet ryddet, var der nu bare en byggetomt. Også selvom huset var blevet ryddet for tyve år siden. Også selvom huset stadig kunne have fungeret som aktivt ungdomshus eller kollektiv den dag i dag. Københavns Kommune synes, der er mere brug for byggetomter end alternativ kultur.

”Demonstrationen endte ved Jagtvej 69 og opløste sig selv. Politiet afspærrede ved runddelen og på Jagtvej, så vi kunne være i fred for trafikken,” fortæller Stine, som var med i demonstrationen. ”Pludselige opdager jeg, at en af betjentene ikke har nogen kasket på, og jeg finder hurtigt ud af, at nogen har lænet sig ind over banneret og snuppet den. Betjenten ser vildt sur ud og lynhurtigt begynder alle at pege på ham, og alle griner. Betjentene begynder at lede efter hatten, men de kan selvfølgelig ikke finde den, og ham uden hat bliver mere og mere sur. Til sidst stiger de ind i deres bil og kører væk. Det blev simpelt hen for meget for dem.”

Demonstrationen var på det tidspunkt opløst, og folk var begyndt stille og rolig at sive fra området, selvom mange blev hængende på gaden og nød det gode vejr og fordøjede de mange indtryk og fortællinger.

En anden demonstrant, Simon, fortæller: ”Da jeg skulle hjem, gik jeg ned ad Jagtvej, og jeg opdagede, at salatfadet med betjentene holdt længere nede. Da jeg kiggede ind ad ruden, kunne jeg se, at ham, der havde fået stjålet sin hat, sad og græd. Man fik sgu næsten helt ondt af ham.”

Vi griner stadig af politiet. Hvem ved, hvad vi snupper næste gang...